نگاهی به قراردادهای مالی در ورزش زنان؛ کم  و کمتر!

ورزش زنان ایران در بسیاری از رشته های ورزشی در مسیر توسعه قرار داشت و در بسیاری از رشته های دیگر هنوز به ابتدای راه هم نرسیده بود که ناگهان پاندمی کرونا آمد و همه چیز را بدتر از قبل کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر رشته های ورزشی امکانات نداشتند حالا بیشتر از قبل امکانات ندارند، اگر پول نداشتند اکنون بی پول تر هستند اگر از سرمایه انسانی زیادی برخوردار نبودند اکنون خالی از استعدادهای جدید شده اند.

در میان انبوه رشته های ورزشی، وضعیت چهار لیگ فوتبال، فوتسال، بسکتبال و والیبال به نظر می رسد کمی‌ (فقط کمی) بهتر باشد. آنها بیشتر پول می گیرند و از لحاظ رسانه ای هم بیشتر مورد توجه هستند.

فوتبال: بیشترین قرارداد 120 میلیون تومان

شاید وضعیت زنان فوتبالیست به نسبت بسیاری از ورزشکاران دیگر کمی بهتر باشد. صد البته آنها هم انبوهی از مشکلات مالی و غیرمالی دارند اما حداکثر قرارداد در لیگ برتر فوتبال ایران نشان می دهد در این رشته حداقل قراردادهای بهتری بسته می شود.

برای این فصل لیگ برتر فوتبال بانوان بیشترین مبلغی که بسته شده 120 میلیون تومان بوده که مربوط به یکی از تیمهای غیرتهرانی میشود. البته در سال های اخیر تیم های غیرتهرانی همیشه پول بهتری به بازیکنان داده اند و همین می شود که اکثر بازیکنان خوب راهی تیم های شهرستانی شده اند.

120 میلیون تومان در اواخر دهه 70 و یا اوایل دهه 80 و حتی سالهای پس از آن مبلغ قابل توجهی در لیگ برتر مردان محسوب میشد اما اکنون برای این لیگها یک شوخی بیمزه است. با این وجود اکنون 120 میلیون تومان مبلغ بسیار قابل توجهی در فوتبال زنان محسوب میشود. بازیکن نامبرده فصل گذشته هم جز رکوردداران بیشترین مبلغ قرارداد بود اما در این فصل رکورد زده است.

فوتسال: بیشترین قرارداد 80 میلیون تومان

لیگ برتر فوتسال هم بازیکنان تقریبا به اندازه لیگ برتر فوتبال زنان میگیرند و به همین دلیل است که در سالهای اخیر جابجایی بازیکنان بین این دو لیگ کمتر شده است. پیش از این بازیکنان شاغل در فوتبال به امید کسب درآمد بهتر مدام به لیگ فوتسال میپیوستند که اوضاع بهتری داشت. به هر حال روی مشخص به نظر میرسد که در فوتسال نیز ورزشکاران زن بهتر از سایر رشتهها پول در میآورند. البته مبلغ قراردادها هرگز به پای مبالغ قرارداد لیگ برتر فوتسال مردان نمیرسد.

در لیگ فوتسال زنان این فصل بالاترین قرارداد بین 70 تا 80 میلیون تومان برای یک فصل است.

بیشتر این تیمهای جنوبی و تهرانی هستند که چنین مبالغی برای خرید بازیکن صرف میکنند.

بسکتبال: بیشترین قرارداد 60 میلیون تومان

لیگ برتر بسکتبال بانوان نیز هر سال به طور منظم برگزار میشود و بازیکنان شاغل در این لیگ به شرط اینکه اولا ملیپوش و ثانیا ستاره نامداری باشند قراردادهای بالای 60 میلیون تومان میبندند.

هر چند اوضاع مالی برخی از تیمها تعریفی ندارد اما برخی از بازیکنان نسبتا قراردادهای خوبی بستهاند که به سقف 60 میلیون تومان هم میرسد.

قهرمان لیگ برتر بسکتبال بانوان معمولا به رقابتهای غرب آسیا هم اعزام میشود.

والیبال: بیشترین قرارداد 50 میلیون تومان

قراردادها در لیگ برتر والیبال به قول معروف «بگیر، نگیر» ندارد. اگر باشگاهها از همان اول تمایل کامل خود را به تیمداری نشان بدهند قراردادهایی تا سقف 50 میلیون تومان هم بسته میشود اما اگر چنین نشود هیچ تضمینی وجود ندارد که یک بازیکن بتواند حتی یک قرارداد 10 میلیون تومانی ببندد. این موضوع به خصوص برای بازیکنانی که از یک شهر به شهر دیگر میروند حیاتی این است. مثلا اگر قرار است فقط 10 میلیون تومان بگیرند تمامی این 10 میلیون تومان در مدت حداکثر پنج ماه خرج میشود و بازیکن که خرج خورد و خوراک او را باشگاه میدهد و در خوابگاه هم زندگی میکند عملا دیگر تکان نباید بخورد چون برای خرج تراشی بیشتر باید یا به شهر خودش برگردد یا از سوی خانواده حمایت مالی شود.

اوضاع در والیبال بحرانیتر از لیگ های دیگر است و بازیکنان اکثرا به مشکل مالی میخورند.

246153